Examensprov av lovande ung gitarrist

Gitarristen Per Skareng är i gott sällskap när han ger sig på den mycket krävande uppgiften att tolka spanjoren Joaquin Rodrigos ”Concierto de Aranjuez” för gitarr och orkester. Julian Bream, John Williams och Narcisso Yepes är några andra namnkunniga i den skara gitarrvirtuoser som gett sig i kast med stycket.

”Concierto de Aranjuez” framfördes för första gången i Madrid 1940 och vann omedelbart publikens hängivna gunst.  Många hade kommit till konserten av pur nyfikenhet: gitarren betraktades på grund av sin svaga ton som omöjlig att kombinera med en stor orkester. Enligt Hector Berlioz var gitarren enbart lämplig för ackompanjemang till sång och för instrumentala kompositioner av intimare karaktär.

Men Rodrigo hade löst problemet genom att tillåta sig en ovanlig flexibilitet vad gäller instrumenteringen: gitarren behövde aldrig gå i närkamp med en full orkester utan fick dansa i par med kontrasterande soloinstrument, detta utan att helhetskänslan gick förlorad.

”Concierto de Aranjuez” har dock inte förblivit en privat egendom för gitarress.  En inspelning där gitarrens stämma har tagits över av en harpa finns på skiva.

1959 gjorde jazztrumpetaren Miles Davis och arrangören Gil Evans en numera legendarisk tolkning av konsertens mest kända del: det långsamma och lyriska Adagiot.

Versionen gavs ut på LP årets därpå under namnet ”Sketches of Spain”. Men i kväll är det alltså dags för den mycket lovande svenske gitarristen Per Skareng att framföra konserten tillsammans med Radiosymfonikerna under ledning av Jorma Panula.

Upptagningen är gjord i Berwaldhallen våren 1985 under Skarengs Diplomkonsert: det slutgiltiga examensprovet efter sex års studier vid Musikhögskolan i Stockholm.

Johan Scherwin
(DN 1987)