Youn Sun Nah – en koreanska i Paris

18 november gästar Youn Sun Nah Stockholms konserthus med Youn Sun Nah Quartet där svenske gitarrfenomenet Ulf Wakenius är stadig medlem.

same-girl-2010-1-Sung-Yull-Nah-900x600Youn Sun Nah är inte bara koreanska i Paris. Hon är också musikalartist i jazzland, har rötter i den koreanska folkmusiken och har prövat vingarna på den nationella popscenen. Hon är dessutom tillräckligt intresserad av fransk chanson för att 1995 ha vågat ta steget över halva jordklotet för att lära sig mer på ort och ställe – och bli kvar där sedan dess.

Väl framme i den franska huvudstaden ville hon inte bara sjunga till musettdragspel utan också göra en djupdykning i jazzen som lockade henne av ett skäl och började studera vid CIM Jazz School.

– Den är ju roten till att populärmusik. Det var faktiskt det enda jag riktigt kände till innan jag reste, har hon sagt i en intervju i italienska JazzItalia.

Helst av allt ville hon låta som Ella Fitzgerald och Billie Holiday. Men hennes lärare fick henne snabbt på andra tankar. ”Sjung med din egen röst och försök inte vara något annat än det du är!” Naturligtvis var det rätt råd, och är det något som verkligen kännetecknar Youn Sun Nah i dag så är det hennes lika säregna som virtuosa och mångfacetterade uttryck. Lika ledigt och naturligt som hon lyfter texten i en visa levererar hon teatrala musikalkänslor eller jonglerar dödsföraktande med tonerna i en ordlös jazzimprovisation.

Kanske kan man också lägga till hennes genrebredd och egensinne som kännetecken. På repertoaren samsas allt från amerikanska standardlåtar över franska chansoner, koreanska folklåtar till eget material och, kanske lite förvånande, musik av hårdrockgruppen Metallica eller tolkningar av Tom Waits.

– Vanligen lockas jag av texten till en låt. Jag kan också fångas av kompositörens liv eller berättelsen om hur en låt blev till.

Men det kan också handla om omedelbar kärlek.

– Jag hörde My Favourite Things från Sound of music på tv när jag var liten och blev totalt knockad. Sen medverkade min mamma, som var musikalartist, i den koreanska uppsättningen, så jag hörde den varje dag. Genom åren har jag hört så många många versioner att jag verkligen ville göra den på mitt eget sätt. Det var också den första låt jag spelade på kalimba. Så varför inte bara kompa mig själv med kalimban och dela den upplevelsen med publiken?

Till Stockholm kommer Youn Sun Nah med basisten Simon Tailleu, slagverkaren Xavier Desandre-Navarre och sist men inte minst gitarrfenomenet Ulf Wakenius med sin bakgrund i straight jazz, Django Reinhardt-inspirerad swing och högtempofusion. Bakom sig har gruppen ett knippe plattor på det tyska skivbolaget ACT som alla visar på deras unika kemi och förmåga att göra alla sorters musik till deras egen. Som till exempel den koreanska folklåten Kangwondo Arirang men också Metallicahiten Enter Sandman.

– Först var jag rätt rädd för att göra den här verkligt berömda heavymetallåten. Men Ulf sa bara till mig att bara vara mig själv. Så vi försöker så gott vi kan och kan bara hoppas att publiken inte ska bli alltför besviken.

Text: Johan Scherwin

18 november gästar Youn Sun Nah Stockholms konserthus